Derfor får mine abstrakte malerier både titel og tekst
Hvorfor skulle man give et abstrakt / nonfigurativt maleri en deskriptiv titel og tekst, når der umiddelbart ikke er nogen sammenhæng mellem visuelt udtryk og ord? Fordi der faktisk er en “connection”. Den er bare ikke så tydelig.
Jeg maler typisk halvstore abstrakte malerier (akryl). Det har du måske opdaget 🙂 Og for at sige det lige ud – så er det ikke altid, jeg har en plan. Jeg indgår i et “samarbejde” – en slags kontrakt – med materialerne, og så lader vi sammen tingene ske. Jeg går fra kaos .. til mindre kaos. Og ender med et udtryk, som kort sagt er summen af det, der foregår i mit liv “her og nu”.
Når jeg navngiver et maleri “På stien i skoven hilser vi”, er det ikke fordi, det forestiller en skov, en sti og mennesker der hilser. Det skyldes nærmere, at jeg under den kreative proces gik og funderede over et særligt fænomen. Et fænomen, jeg dagligt iagttager på min gåtur i byen og skoven. Men nok om det.
Hvis man kunne overføre følelser, sindsstemninger, oplevelser og tanker til farver og former på et lærred – ja så ville man måske ende op med et smukt maleri. Et maleri med en fortælling og et helt almindeligt nysgerrigt menneske for enden af penslen. I al beskedenhed er det sådan, min kreative proces fungerer.
Mine malerier er et visuelt “aftryk” af det, der foregår inde i mig – her og nu. Titler og tekster er til den nysgerrige, der vil prøve at forstå – eller bare læse en god lille historie.